STORSTEINGRAV M.V. FRA YNGRE STEINALDER PÅ KALKHEIA I ODDERNES? Utredning v/Per Sodeland,Kristiansand,15.04.04.
Inndeling: Side I. Innledning/problemstilling..........................1 II. Sammendrag av etterfølgende punkter................2 III. Nærmere beskrivelse av steinoppstillingen (SO)....3 III.1. Sammenlikning med andre steinoppstillinger......3 III.2. Nærmere om steinene i SO...................... .5 IV. Omgivelsene til SO.................................7 IV.1. SO's plassering..................................7 IV.2. Området nær SO...................................7 IV.3. Turstien og avgreninger fra den..................8 IV.4. Området nord for turstien........................9 IV.5. Området sør for turstien og SO...................9 IV.6. Rasteplasser....................................12 IV.7. Militære anlegg.................................13 V. Kommentarer........................................13 VI. Sannsynlighetsberegning...........................14 VII. Kulturell sammenheng.............................19 VIII. Videre utredning................................20
I. INNLEDNING / PROBLEMSTILLING
På et utsiktssted på Kalkheia, med Odderøya som blikkfang rett
syd, og i luftlinje ca. 1,5 km fra Oddernes kirke, står en
flertonns stein, holdt opp fra fjellknausen av andre steiner.
Disse andre steinene kalles i det følgende bæresteiner,
mens den store steinen over disse kalles dekkstein.
Steinoppstillingen på Kalkheia kalles i det følgende SO.
SO finnes ved å følge bilveien fra HiA i retning Sødalsmyra,
og ta sti opp Kalkheia fra "Stemmen" ved Øvre
Jægersbergvann. Nær Kalkheias høydeplatå deler stien seg. Der
følges sti som dreier mot vest og går nær sørkanten av
høydeplatået (ikke å forveksle med en sti som tar av mot vest
lenger nede og omtales i pkt.IV.6). Ca. 150 m vestenfor, etter en
liten ulendt motbakke, sees SO nær stiens sørside. Disse og
følgende avstandsangivelser er omtrentlige.
Det er mange stier i Kalkheia, men i det følgende brukes ordet turstien
om nevnte sti. (Også i lærerguiden "Jægersberg natur- og
kultursti", utgitt av Kristiansand Katedralskole 1997, er
denne stien kalt "turstien". Det blir vist til denne
lærerguiden også i pkt.IV.7.)
Det spørsmålet som tas opp her, er om SO er blitt til "ved
slump" under bresmelting mot slutten av istid ("brealternativet"),
eller om steinene i gammel tid kan være plassert slik av
mennesker, som grav eller til minne om storfolk, eller i
mytologisk sammenheng ("gravalternativet").
Under arbeid med dette spørsmålet har jeg funnet annet i
nærområdet som kan ha sammenheng med SO.
Steinoppstillingen likner danske storsteinsgraver - også kalt
megalittgraver eller dysser - fra yngre steinalder. Også da var
det store likheter mellom Danmark og Norge når det gjaldt
kulturelle forhold. I historisk tid har det vært høvdingsete i
Oddernes, og det kan ha vært storfolk der før også. I Oddernes
Bygdebok (bindet om bygdehistorie) nevnes bl.a. på s. 64-65 en
del funn fra eldre og yngre steinalder ved Gimleveien og nær
Oddernes kirke.
Fylkesarkeolog Frans-Arne Stylegar var med på befaring på
Kalheia 02.10.01. Han var åpen for at SO kan være menneskeverk,
men sa at det ikke lar seg bevise uten at det også finnes andre
merker i området (helleristninger, skålgroper). Jeg har tatt
dette som oppfordring til å undersøke videre. Stylegar
tilrådet henvendelse til geolog, konservator Ole Fridtjof
Frigstad, Agder Naturmuseum.
Under befaring kort etter sa Frigstad at de mange flyttsteinene i
området omkring SO viser mulighet for at steiner er blitt
stående oppå andre under bresmelting.
Etter dette har jeg forsøkt å tolke steinenes tale. Funn i og
ved SO og i lien nedenfor styrker etter mitt syn
gravalternativet.
Denne antakelsen bygger på mange detaljer. Det er min
unnskyldning for at den følgende beskrivelsen er lang og
detaljert.
II. SAMMENDRAG AV ETTERFØLGENDE PUNKTER
SO likner de største av de danske storsteinsgravene, bl.a.
"Knebel-dyssen" på Mols, bygget i yngre steinalder. SO
og Knebel-dyssen har begge en flere tonns dekkstein
som tak over det som også i SO kan kalles et kammer (i de danske
dyssene et gravkammer). Kammeret avgrenses på sidene av bæresteiner
som holder dekksteinen oppe.
(Se hva Saxo
skriver)
De fleste danske storsteingravene har en vesentlig mindre
dekkstein enn Knebel-dyssen og SO. Det finnes slike mindre dysser
også i Sverige og i oslofjordområdet.
Likheten mellom SO og Knebel-dyssen er størst når det gjelder
dekksteinenes størrelse og form, med flat underside som holdes
oppe av bæresteinene. SO's dekkstein er mindre velformet enn
Knebel-dyssens.
Bæresteinene i SO har helt andre former enn Knebel-dyssens, og
er ikke lik hverandre slik Knebel-dyssens er. Det kan skyldes hva
slags stein som fantes i området, samt - hvis mennesker har
laget SO - at denne står på en knaus som tilsier en annen form
for tilpasning enn flat mark.
De 4 bæresteinene i SO blir i det følgende betegnet med
bokstaver: Stein A bærer sammen med en stein B dekksteinens
sørlige del.
A har regelmessig firkantet form, er ca 1,6 m lang, 1 m bred og
70-80 cm høy. A's parallelle langsider har retning litt
østenfor syd.
- Stein B fortsetter fra A's nordende ca. 1 m videre mot nord
under dekksteinen. B taper rektangelform nordover. Bruddflater
viser at A og B må ha vært en stein A+B, kanskje brukket under
tyngden av dekksteinen.
- Stein C har avrundet trekantform sett ovenfra og bærer med sin
smaleste del dekksteinens nordvestre del.
- Stein D (avsprengt fra bruddstedet mellom A og B) bærer midtre
del av dekksteinens østside.
Bæresteinene i SO holder dekksteinen ca. en halvmeter opp. Dette
er da kammerets høyde. I Knebel-dyssen er kammerhøyden noe
større.
Flere forhold tyder på at en nå frittliggende stein E har
båret dekksteinens nordøstre del, og derved stått symmetrisk
med nordvestre bærestein C, som den dertil ligner. E har i så
fall stått nær inn mot turstien, og kan derfor være blitt
flyttet (f.eks. av Forsvaret), med stein D satt inn som
erstatning (på et annet sted under dekksteinen).
Bæresteinene passer påfallende godt til dekksteinens
underkant og til fjellknausen SO står på. Etter mitt skjønn
passer steinene i SO så godt sammen at SO vanskelig kan være
dannet ved istidens bresmelting.
Til støtte for dette har jeg, med utgangspunkt i steinenes
tilpasning til hverandre og til fjellknausen, i pkt. VI forsøkt
en primitiv sannsynlighetsberegning. Tross metodiske forbehold
gir beregningen så store utslag at den etter mitt skjønn sterkt
taler for at SO er laget av mennesker. Tvilere inviteres til å
prøve slik beregning med egne tall.
Utenom grunnlaget for sannsynlighetsberegningen
kommer bl.a. følgende:
SO står på et "utvalgt" utsiktspunkt på fjellknaus
rett nord for "blikkfanget" Odderøya. Like ved SO er
det flere "halvkoppformede" og andre groper. Om disse
ikke blir godkjent som menneskeverk, kan de som naturens verk ha
influert på stedsvalg.
Ca. 40 meter rett syd for SO er det i Kalkheias sørskråning en fjellhylle
med en steinmur som jeg har problem med å se
noen praktisk mening med. En delvis steinmarkert sti viser
forbindelse mellom SO og fjellhyllen. En annen sti fører nedover
fra turstien ved SO, dreier vestover langs nordkanten av en liten
slette og opp igjen mot turstien. Det ville være langt lettere
å gå direkte mellom nevnte begynnelse og slutt på fjellgrunn
hvor turstien nå går. Dertil har stien en praktisk sett helt
unødvendig steinoppbygging nær sletten. Begge forhold kan tyde
på seremoniell bruk av stien og området i gammel tid.
Et mulig steinsete i skråning
("tribune"?) sørvest for nevnte slette er orientert
mot denne og mot den oppbygde stien, SO og fjellhyllen.
Nord for turstien er terrengformasjonene kanskje litt egenartet,
men jeg har ikke funnet annet av interesse der (muligens unntatt
en stein på rasteplass nær turstien og SO). Et stykke sørvest
for SO synes steiner på en rasteplass å være av interesse.
I begynnelsen av pkt. V gis en kort opplisting av forhold som
sett i sammenheng kan tale for gravalternativet.
I pkt. III.1 og pkt. VII gis ved hjelp av sitater opplysninger om
kulturelle sammenhenger mellom forhold i Norge og andre land i
yngre steinalder, - storsteinsgravenes tidsalder.
III. NÆRMERE BESKRIVELSE AV STEINOPPSTILLINGEN (SO)
III.1. Sammenlikning med andre steinoppstillinger.
Det sammenliknes her særlig med "dysser" i Danmark.
For meg oppsto tanken om likhet mellom disse og SO først mange
år etter å ha lest heftet "De første nordmenn"
(Schibsted 1975 etter en artikkelserie i A-Magasinet) med
beskrivelse og bilde av den forannevnte Knebel-dyssen, som er et
gravkammer ("dysse") i Knebel på Mols, nord for
Århus.
En brosjyre gjengitt på internett viser bilde av en
storsteinsgrav i Helsingør som likner Knebeldyssen.
Andre eksempler i Danmark |
Dysser er oppført i tidlig del av yngre steinalder, og finnes
særlig i Danmark, men også i Sverige og Norge.
Fra Aschehougs Norges Historie, bind 1, s.61, siteres:
"De første jordbrukerne i Sør-Skandinavia gravla sine
døde i enkle jordgraver eller under lange, lave hauger. Noen
århundrer senere begynte de å legge sine døde i
storsteingraver. Det skjedde først på de danske øyene, særlig
Sjælland, i form av små steinkammer, såkalte dysser. De var
runde eller rektangulære jordhauger som ofte skulle romme bare
en enkelt begravelse.
Etter hvert endret gravene form og til en viss grad funksjon. De
utviklet seg til fellesgraver for en familie eller en slekt,
såkalte jettestuer."
I Norges Historie, Cappelens Forlag 1976 bind 1, s. 61, angis om
dysser og kulturelle forhold:
"Ertebøllefolkene var jegere og samlere mer enn bønder.
Men samtidig levde det i Nord-Europa og Sør-Skandianvia
mennesker som hadde jordbruk som hovednæring. De tilhørte den
såkalte traktbegerkulturen, som har fått navn etter den
keramikken den laget. ... Traktbegerfolkene gravla sine døde
under flat mark, men etter hvert også i store kammer bygd av
steinblokker, såkalte dysser og jettestuer. Disse gravene preger
fremdeles landskapet mange steder i Danmark der de ruver på
toppen av høydedrag."
På gården Skjeltorp i Skjeberg, Østfold, er funnet rester av
en storsteinsgrav. I Aschehougs Norges Historie, s. 61, står (i
forkortet omskrivning) bl.a.:
Skjeltorp ligger i et av de områdene i Norge som har vært
lengst dyrket. Graven ble bygget en gang mellom 3300 og 3000
f.Kr. Den hadde 6 kampesteiner på mellom halvannen og to meters
høyde og 12-15 mindre steiner. 5 av kampesteinene ble reist slik
at de dannet et rom. Som tak over dette var det en dekkhelle med
tverrsnitt på minst 3 meter. Utenfor var det en ring av steiner.
Innover fra denne ringen ble det fylt jord til et stykke opp på
veggsteinene.
På Holtenes i Hurum regnes det med å ha vært flere
storstein-graver. En av dem er undersøkt. Den likner
Skjeltorp-dyssen.
Det er et stort antall dysser i Danmark, men jeg vil tro at ikke
mange har dekksteiner så store som i Knebel-dyssen. En liknende
dysse (i Stenvad, ikke langt fra Knebel) er blitt avbildet på
danske 50-kronesedler. Også et dansk frimerke har liknende
bilde. (Mine beskrivelser er begrenset til dysser jeg har sett
bilder av.)
Danske dysser står ofte på høyder. SO står på fjellknaus med
stor utsikt.
Knebel-dyssen angis å ha vært omgitt av 23 kjempesteiner i en
krets med 20 meters diameter (øyensynlig fjernet nå). Bildet av
Helsingør-dyssen viser ingen steinkrets. SO har ingen, -
fjellknausen er ikke egnet for steinkrets.
Knebel-dyssen synes å ha 5 bæresteiner i en sirkulær krets. De
er større enn dem i SO. Knebel-bæresteinene synes svært like
hverandre, eggformet på yttersidene, noe flate på innsiden mot
kammeret under dekksteinen. Verken SO's eller Helsingør-dyssens
bæresteiner likner Knebel-dyssens. Bildet av Helsingør-dyssen
viser 3 bæresteiner. Mitt inntrykk er at en av disse holder oppe
en smalere ende av dekksteinen, og at de to andre står under en
større og bredere ende, kanskje symmetrisk plassert. Angående
symmetri når det gjelder SO vises til omtalen i pkt. III.2 av
"byttehypotese".
Bæresteinene i SO har hver for seg en form som passer både til
den ujevne fjellknausen og til dekksteinens underflate, hvis en
aksepterer en romslighet på noen centimeter enkelte steder.
Dekksteinen i SO synes, sammenholdt med A-Magasinets bilde av
Knebel-dyssen med folk på dekksteinen, å være like stor som
denne, og veier utvilsomt - som Knebel-dyssens dekkstein - flere
tonn. SO's dekkstein er vesentlig mer ujevn og mindre velformet,
men har bl.a. en stor loddrett flate på vestsiden.
Både i Knebel-dyssen og SO har dekksteinen flat underside (med
noe forbehold for SO's dekkstein). Begge holdes slik oppe av
bæresteinene at undersiden blir horisontal, også her med noe
forbehold for SO's dekkstein: Det meste av undersiden gir på
litt avstand et horisontalt synsinntrykk.
Knebel-dyssens bæresteiner holder etter bildet å dømme
dekksteinen høyere opp enn de i SO gjør, slik at
"kammeret" i SO er lavere (ca. 1/2 m høyt).
Jeg har valgt å beskrive steinene i SO detaljert til grunnlag
for å vurdere (sannsynlighetsberegne) om også SO er laget av
mennesker.
III.2. Nærmere om steinene i SO.
De målene som angis er omtrentlige.
Dekksteinens hovedform er beskrevet i pkt. III.1
i sammenlikning med Knebel-dyssens dekkstein. SO's dekkstein er
over 5 m lang med retning noenlunde nord-syd, og ca. 2,5 m bred
på det bredeste.
Selv om den er klart mindre elegant enn Knebel-dyssens dekkstein,
har den et særpreg:
Vestsiden består i hovedsak av en stor, loddrett flate som er
5,4 m lang og opptil 1,5 m høy. Dens jevnt fordelte små
ujevnheter ødelegger ikke inntrykket av en meget jevn flate.
Denne har en siktlinje som går i retning mot Gimle, langs
Hamreheias vestside og mot Oksøy. (Siktlinjer nevnes her og i
det følgende med henblikk på eventuell innsikting mot
høvdingsete eller blikkfang, siden SO har Odderøya rett i sør.
Slik tanke har kanskje lite for seg.)
Østsiden av dekksteinen er ujevn, bortsett fra en flate som
er parallell med vestsidens, men meget mindre, ovalt formet, ca.
1,3 m bred og 1 m høy. Også sørenden av dekksteinen har en
liten flate, ca. 80 cm bred og 1/2 m høy samt et mer ujevnt
parti ovenfor som kan sies å tilhøre flaten.
Dekksteinens underside virker, sett på litt avstand, horisontal,
bortsett fra at steinens smalere sørlige del er noe
"vridd" ned mot vest. Denne vridningen demper forskjell
i høyde over fjellknausen i et område hvor knausen skråner
sterkere nedover. Unntatt i dette området holder bæresteinene
dekksteinen ca. 1/2 m opp fra knausen.
Bæresteinene:
En lang søndre bærestein (her kalt stein A),
har for en stor del regelmessig firkantform, og lengderetning fra
litt øst for sør til litt vest for nord. A har parallelle og
jevne sideflater (på østsiden bare i søndre del). Disse
sideflatene "sikter" mot et sted mellom naturmuseet og
katedralskolen, og mot midt på Hamreheia. A's nokså jevne,
loddrette sørflate er ca. 1 m bred, ca. 80 cm høy mot vest, og
ca. 70 cm høy mot øst. Denne høydeforskjellen i A's
firkantform oppveier fjellknausens sørvesthelling slik at A's
øvre flate holder dekksteinen horisontalt.
A rekker ca. 160 cm nordover midt under dekksteinen. Der passer
A's nordre bruddflate til bruddflate på:
Stein B. Sett fra vest står A's og B's
bruddflater tett sammen.
B fortsetter nordover med samme lengderetning. Med disse
bruddflatene må A og B ha vært en stein "A+B" med
lengde tils. ca. 2,4 m. A har sin firkantform i behold nordover
på vestsiden helt til bruddstedet mot B, men taper denne formen
i nordre del av østsiden. B taper firkantformen også på
vestsiden, og smalner nordover. A+B har mot øst bruddflater som
viser at store stykker er brutt av.
Tilpasning av A+B til dekksteinen og fjellknausen:
A's sørende står, målt horisontalt, ca. 40-45 cm innenfor
dekksteinens sørende. Så langt inn under dekksteinen betyr det
mindre for synsinntrykket at sørkanten av A i vest har ca. 10 cm
avstand til dekksteinen, og i øst ca. 20 cm avstand. I forhold
til A+B's og dekksteinens størrelse er hovedinntrykket at stein
A+B er godt tilpasset både dekksteinens underside og
fjellknausen.
Stein C bærer dekksteinens nordvestre del, og
er ca. 2 m lang med en smalnende del sørøstover innunder
dekksteinen. Den har ovenfra sett en trekantform, avrundet i dens
nordvestre del utenfor dekksteinen, hvor den har en bredde på
ca. 130 cm. C's overflate passer godt til dekksteinens underside.
I det området hvor disse flatene møtes, øker C's høyde
sørover fra ca. 50 til ca. 80 cm. Dette passer til fjellgrunnens
helning. Også en krumning i knausen er stein C tilpasset.
Stein D bærer midtre del av dekksteinens
østside. Det meste av steinens ytterside (østside) er litt
konkav. Yttersiden er ca. 130 cm bred og ca. 70 cm høy, med form
som en avrundet firkant.
Innsiden (vestsiden) av stein D har jevnt konkave og konvekse
samt uregelmessige bruddflater. Enkelte bruddflater viser at D er
dannet ved bruddet mellom A og B. Frigstad anbefalte å
undersøke om steinene kan være sprengt av Forsvaret. Han nevnte
også frost som en mindre sannsynlig årsak, siden det er lite
vann der. Jeg har tenkt på dekksteinens tyngde som årsak.
Tilpasning til dekksteinen og fjellknausen:
Stein D's øvre kant støtter med sine to ytterpunkter
dekksteinen, og følger ellers dekksteinens underkant pent i få
centimeters avstand (ett sted 5-6 cm, ellers mindre). Med dette
er D like vel blant bæresteinene den største avvikeren når det
gjelder tilpasning til dekksteinen i dennes mest synlige
ytterkant.
Hvis en tenker på SO som et slags monument, står D ikke i stil.
Den står også skrått innover. Skjønnsmessig (ved å gjette
dens tyngdepunkt) kunne den stått i slik skråstilling også
uten feste i dekksteinen, men det skulle slump til å bli
stående slik hvis breen med dekksteinen skuret ned mot den, og
den kunne ikke komme i slik stilling hvis den (slik jeg antar)
ved trykk fra dekksteinen ble sprengt løs fra A+B. D kan
imidlertid tenkes å være plassert slik i "vår" tid
til erstatning for en stein E:
Stein E og "byttehypotesen".
E ligger fritt, nær SO, i nordøsthellingen av
den fjellknausen som SO står på. E står med et hjørne av sin
trekantform bare 30 cm fra D. E er ca. 210 m lang og ca. 120 cm
bred, og likner ganske mye på stein C i størrelse og form.
Trekantens smaleste ende (hvor en bit er avsprengt, nærmere
omtalt i det følgende) rekker nordover til turstien. Denne smale
enden ville høydemessig passet meget godt som støtte under
stortsteinens nordøstre del. Med resten av E mot nordøst ville
E liknet den delen av C som kommer utenfor dekksteinen i
nordvest. Det ville gi god symmetri.
Steinaldermennesker ville valgt E fremfor D.
Disse forholdene er, sammen med D's bruddflater og skråstilling,
deler av grunnlaget for min "byttehypotese". Hypotesen
bygger videre på at E i tidligere posisjon ville kunne hemme
større transporter på turstien.
Dertil kommer som nevnt at bruddflater på sørvestsiden (søndre
del av innsiden) av D synes å passe til de nærmeste flatene i
bruddområdet mellom A og B.
D (samt noen mindre steiner som ligger nær den) antas derfor
avsprengt ved bruddet mellom A og B, med dekksteinens tyngde som
en etter mitt skjønn sannsynlig årsak.
Ved ønske om å flytte E har D i så fall ligget meget lagelig
til for å bli satt inn som bærestein omtrent der den lå, til
erstatning for E. Derved gikk østre bæresteins likhet med C og
symmetriske plassering i forhold til C tapt.
At slik flytting ble utført for å lette kalktransport synes
lite trolig. Kalktransporten kunne lettere gå både østover og
vestover utenom det høydeplatået hvor turstien går nær SO.
Turinteresser har neppe ført til så stort arbeid. Kanskje noen
vet om Forsvaret (eller tyskerne under okkupasjonen) kan ha sett
stein E som en hindring for transport.
Med kraftige jekker ville det neppe være vanskelig å løfte
dekksteinen for å bytte E med D, men E kan ved dreining vekk fra
SO være glidd lenger enn beregnet på den hellende fjellknausen.
Den smale enden kan da være kommet nærmere turstien enn
ønsket, - merke av borehull viser at en bit av E er sprengt av.
Borehullet viser interesse for å bedre stien.
Min konklusjon er at stein E med stor sannsynlighet har vært
bærestein på østsiden under nordre del av dekksteinen. Sammen
med stein C på vestsiden har dette gitt SO symmetri og et
klarere preg av monument. Burde stein E få tilbake sin gamle
plass? Dens avsprengte spiss ville være lite synlig under
dekksteinen. Med E på plass vil D kunne fjernes.
IV. OMGIVELSENE TIL SO.
IV.1. SO's plassering.
Som nevnt står SO på en fjellknaus like sør for
turstien, på ett av flere gode utsiktssteder på sørkanten av
Kalkheiaplatået, og med blikkfanget Odderøya rett i syd, jfr.
sitat i pkt. III.1 fra Cappelens Norges Historie om dyssene i
Danmark som "ruver på toppen av høydedrag".
IV.2. Området nær SO.
Den fjellknausen SO står på har svak helning ned mot
turstien i nord, og sterkere helning mot vest og øst. Knausen
går mot syd nedover som et smalt svaberg ca. 10 m, avbrytes så
av en få meter bred tversgående gressgrodd forsenkning,
hvoretter en mindre knaus med svaberg fortsetter slakt nedover
til ca. 25 m sør for SO.
Der kommer en bratt skrent. Fortsettelsen nedover derfra
beskrives i pkt.IV.5. Lien nedenfor sees ikke når en står helt
nær SO.
De nevnte svabergene sørover fra SO gir plass for en mindre
samling av folk. Det er også plass til en liten gruppe mennesker
ca. 12 m nordover fra SO. Jeg har ikke langs Kalkheiaplatåets
sørkant funnet andre utsiktssteder som er like egnet til å
samle folk. Derimot nevnes i pkt. IV.5 mer egnede områder for
dette i skogsli og ved slette nedenfor, med funn som tyder på
seremoniell bruk også av disse områdene.
Groper:
På den knausen hvor SO står, har jeg funnet noen groper som jeg
har valgt å kalle halvkoppgroper, samt 2 mulige skålgroper.
"Halvkoppgropene" står i hellende deler av knausen, og
mangler en del av "koppen", idet bunnen av
halvkoppgropene går jevnt over i knausen. På et par av disse
gropene rekker øvre kant ut over gropen.
Andre øyensynlig naturlige formasjoner i knausen kan likne mer
eller mindre på disse halvkoppgropene, - noen er
"mellomstadier". Alle gropene kan vel da være naturens
verk. Enkelte av dem er kanskje jettegryter, men gropene har ru,
"småhakket" bunn, mens jettergryter vel vanligvis har
jevne (glatte) flater?
Jeg har ikke funnet liknende groper på andre knauser i
nærheten, heller ikke liknende naturlige formasjoner. Om gropene
ikke er laget av mennesker, kan de ha bidratt til valg av sted
for SO.
Beskrivelse av gropene med hjelp til å finne dem:
Målt fra et punkt på stein A's østside, 1/2 m nord for A's
sørøstre hjørne, er det 1,6 m mot øst en 11-12 cm bred
halvkoppgrop. Øvre kant rekker litt ut over gropen.
Ca. 20 cm østenfor/nedenfor førstnevnte grop er det også
antydning til grop, - kanskje bare en naturlig fordypning.
Ca. 80 cm sørøst for førstnevnte gropen (og nokså nøyaktig 2
m øst for A's sørøstre hjørne) er det en oval, litt dyp grop,
5 x 3 cm.
Ca. 170 cm sørøst for sørøstre hjørne av A er det kanskje en
ca. 20 cm bred halvkoppgrop (eller en naturlig fordypning).
Ca. 3,7 m sør for A i forlengelse av A's østre sideflate er det
en ca. 20 cm bred halvkoppgrop med, som i førstenevnte grop,
øvre kant litt ut over gropen.
90 cm nordøst for dennes nordre kant er det en rund vel 5 cm
bred grop - skålgrop? Den har en spesiell
plassering ved å ligge i en tenkt forlengelse av stein A's
midtlinje, d.v.s. linjen midt mellom forlengelseslinjene fra A's
helt parallelle langsider. Avstanden fra A er 2,8 - 2,9 m.
Ca. 6,5 meter sør for A, og ca. 40 cm vest for forlengelseslinje
fra A's vestre sideflate, er det også en halvkoppgrop.
Ca. 5,2 - 5,3 m sør for A og 60-70 cm vest for siktlinjen fra
A's vestflate er det en ca. 5 cm bred skålgrop(?).
IV.3. Turstien og avgreninger fra den.
Turstien har interesse ved sin nærhet til SO. Dertil kan gammel
sti som omtales i pkt. IV.5, ha kommet opp der turstien går vest
for SO. For byttehypotesen er det av interesse hvem som har brukt
turstien.
Stien går langs sørkanten av Kalkheias øvre platå, i retning
øst-vest. Ved SO går den nær dekksteinens nordre ende, og
derfra med noenlunde samme høyde og retning et 15-20 m østover
og nær 40 m vestover fra SO. Deretter går den både mot øst og
vest i bakke ned til et ca. 4 m lavere nivå. Begge bakkene,
særlig den mot øst, er ulendt. Noe av stien mot vest, og den
slakere bakken der, går på skrånende fjell. Flere steder er
turstiens sørkant støttet opp med stein.
Med de ulendte bakkene ser jeg det lite sannsynlig at denne delen
av turstien (på høydepartiet nær SO) har vært brukt til
transport av kalkstein, som det har vært bedre transportveier
for.
Nær foten av hver av de to nevnte bakkene (øst og vest for SO)
tar det av sti nordover, på nevnte ca. 4 m lavere nivå, til
kalkgruver (noen meget nær) og til turterreng.
Den vestre av disse to nordgående stiene krysser turstien og
fortsetter også sydvestover. Den er mer vei enn sti. I skråning
sør for turstien er den bygget sterkt opp med stein, som
kjerrevei for transport av kalkstein. Stien kalles i det
følgende kjerreveien. Den fortsetter mot
sørvest ned til en bratthelling, kalt Blåmannsskotet, hvor
kalkstein ble tømt ned fra Kalkheia. (Stedet har navn etter
hesten Blåmann som med sin last falt utfor der.) Kjerreveiens
fortsettelse nordover beskrives i pkt. IV.4.
Kort vestenfor SO er det små hauger med kalkstein like nord for
turstien. En av disse "haugene" er en skytestilling.
I pkt. IV.5 omtales nærmere en "vestre sti" som nå er
sperret av den steinoppbygde kjerreveien, men som antas å ha
gått nedover fra turstien omtrent der denne nå krysser
kjerreveien, og kanskje har vært en "seremoniell
omvei" til SO.
IV.4. Området nord for turstien.
Dette området er, i tillegg til å ha kalkgruvene, terrengmessig
noe særegent, men jeg har ellers ikke i dette området funnet
noe å sette i forbindelse med SO. For å spare undersøkelser
nevnes her forhold som kan holdes utenfor spørsmål
knyttet til SO. (Mur til skytebane nevnes i pkt. IV.7).
En annen tenkelig historisk relasjon er drøftet i siste avsnitt.
Kjerreveien (nevnt i pkt. IV.3) krysser turstien og fortsetter
mot nord. Ca. 15 m nordenfor krysset er det hauger med kalkstein
(påvist av Frigstad).
Ca. 35 m nord for turstien går kjerreveien i en skjæring
gjennom litt høyere terreng. Der er det ved østsiden av
skjæringen steiner som kunne virke som rester av en mur, men som
antas kastet i haug ved utgraving for å bedre stien. Noen av
steinene dekker skjæringens østside.
Kjerreveien og den andre av de to nordgående stien som er nevnt
i pkt. IV.3, møter et nettverk av stier innover Kalkheiplatået.
De har vel vært brukt både av gruvedriften , Forsvaret og
turgåere.
På høydedraget mellom de to nordgående stiene er det,
parallelt med turstien og like innenfor denne, en liten
"fjellvoll". Fjellvollen er kanskje 1-2 m høy i
forhold til turstien, og dermed ca. 5-6 m høyere enn det nevnte
lavere nivået nordenfor. Nordenfor SO går fjellvollen bratt ned
til dette lavere nivået.
Høydedraget ved SO med fjellvollen kan, avbrutt av forsenkninger
i terrenget der de to nordgående stiene går, sees som en lavere
del av en rekke fjellknauser som går nær sørkanten av
Kalkheiplatået. På en av dem, kort nordøst for SO, står en
sementert (altså "ny") varde. Ofte ser turfolk på
utsikten derfra. Ca. 120 m vest for SO er det en annen kanskje
høyere fjellknaus som er uten varde, men som på kart er angitt
som utsiktspunkt.
Det 5-6 m lavere området like nord for SO og fjellvollen er
preget av våtmark med pytter og smådammer i den nærmeste
delen, før det går over i vanlig og forholdsvis flatt terreng
nordover. I en liten forsenkning nær SO går en liten sti fra
turstien ned til "våtmarken".
Det har vært gruvedrift ganske nær, men fjellvollen er naturens
verk. Selv om det ikke faller i øynene når en bare følger
turstien, er vollen som naturformasjon litt egenartet.
Det kan kanskje (ved for et øyeblikk å tenke også på
folkevand- ringstiden) spørres om Kalkheia kan ha vært
bygdeborg. Kalkheia er bratt mot syd, vest og øst, men lett
tilgjengelig fra nord. Ingen av de murene jeg har sett på der
har ledet tanken hen på bygdeborg.
IV.5. Området sør for turstien og SO.
(unntatt området nær SO, jfr. pkt. IV.2.)
Som nevnt i pkt. IV.2 ender svaberg ca. 25 m sør for SO i en
bred, litt bratt fjellskrent. Denne skrenten går ca. 10-15 m
nedenfor (altså henimot 40 m fra SO) over i en flat, svakt
hellende øst-vestgående fjellhylle som
sommerstid er noe skjult av kratt.
Fra sør for SO går fjellhyllen østover, først horisontalt ca.
10 meter i ca. 3 meters bredde, og så slakt nedover ca. 20-25 m.
I fjellhyllens horisontale vestre del og delvis lenger øst har
den en markert kant til en liten loddrett fjellvegg nedenfor.
Denne er halvannen meter høy mot vest, mens høyden minsker
østover, dels grunnet stigende terreng ved foten av fjellveggen.
Nedenfor fjellveggen er det en ujevn skrent til ytterligere ca.
2-3 meters lavere nivå, hvor skrenten møter skogsli.
Ca. 3 m sørvest for fjellhyllens vestre avslutning, og litt
lavere, er det et trekantet lite fjellfremspring, egnet som
ståplass for en seremonimester.
Sør for fjellhyllen er skogslien egnet for samling av mange
tilskuere til eller deltakere i det som kan ha skjedd på
fjellhyllen. SO kan ikke sees fra lien eller fjellhyllen.
2-3 meter inn fra fjellhyllens kant, og rett sør for SO, står
det - med basis på indre del av fjellhyllen og på skråning
ovenfor - en steinmur. Murens høyde på
yttersiden er ca. 1 m i vestre del, og avtar grunnet skrånende
terreng til ca. 70 cm i øst, hvor muren møter fjell. Muren er
ca. 7 m lang og ca. 80 cm bred i vest, og smalner østover. Den
er svakt buet i lengderetningen, med konveks front mot
syd-sydvest. Den er grovt og ikke pent bygget, med store og ulike
steiner. Noen steiner på fjellhyllen synes rast ned fra muren.
Også enkelte murstein ligger der.
Steinene i muren er såpass store at byggingen ikke har vært
helt lett. Det må derfor ha ligget et behov til grunn for
byggingen, men jeg har problem med å finne bruksformål.
Bak muren kommer skråningen tett opp not murens øvre kant.
Derfor kan muren - medregnet de nedraste steinene - ikke ha gitt
vern f.eks. i forbindelse med skytebanen i området.(Skytebanen
nevnes i pkt. IV.7).
Hvis en tenker på steinalder, kan muren kanskje ha støttet opp
et øvre "jordplatå", som sammen med fjellhyllens
"fjellplatå" nedenfor og utenfor kan ha tjent til
seremonielle formål. Jeg tør imidletid ikke mene noe bestemt om
muren. Spørsmål om seremoniell bruk av fjellhyllen kan vurderes
også uavhengig av muren.
Mot vest går fjellhyllen over i en noe gjengrodd sti som dreier
nordover opp til vestsiden av SO. Østover forbi fjellhyllen er
det uveisomt terreng, slik at den gjengrodde stien neppe kan ha
hatt andre mål østover enn fjellhyllen, og kan tyde på
sammenheng mellom fjellhyllen (evt. muren) og SO. Jeg kaller
stien østre sti. Nær fjellhyllen er den
markert med litt steiner langs kanten. (Også her er det et par
nåtids mursteiner, - disse er midt i stien, og ikke til hjelp
for min oldtidsargumentasjon.)
I skogslien, ca. 12-13 m vest-sørvest for fjellhyllen og litt
lavere, sees rekker med mindre steiner. De danner et rektangel
som mangler nordre langside, men har en sydlig langside på ca. 3
m og to kortsider nordover på ca. 1,5 m hver. (Det er en mulig
antydning til buet nordre langside.) Disse steinene er lette, og
kan være lagt slik i vår tid for moro skyld. Langsiden er
avbrutt av en furu (stammen nær 40 cm tykk), men ingen stein
synes skjøvet vekk av furuen. De kan være lagt mens furuen sto
der. Murstein opptrer også nær "rektangelsteinene".
(I ulendt terreng kort østenfor fjellhyllen er det en liten
steinrekke, bl.a. en murstein, og nok resultat av nåtidslek.)
Rektangelsteinene er imidlertid til hjelp for orientering videre.
Fra dem sees mot nordvest (tvers over en liten dalsenkning
oppover mot nord) en sørøstvendt del av en li. Langs nedre del
av lien, nær 25 m vest for rektangelsteinene og i lavere terreng
enn disse, går en vestre gjengrodd sti, - nevnt
i siste avsnitt av pkt.IV.3. Den sees lettest nedenfra (sørfra),
fordi den mot sør er støttet opp med stein. Oppstøttingen sees
i noen meters lengde som en mur.
Stien går nær et terreng hvor ingen ville finne behov for slik
oppstøtting til turgåing, og har dertil et forløp som
vanskelig kan ha tjent praktiske formål: Med utgangspunkt i den
steinoppbygde delen går vestre sti i bue både mot nordøst og
nordvest.
Mot nordøst kan en ved hjelp av den retningen som
steinmarkeringen viser, samt av terrenget, se at stien har gått
opp mot SO. (SO sees først når en kommer lenger opp, kanskje
grunnet trær.) 20-25 m nedenfor SO møtes vestre og østre sti,
og går sammen til SO.
Mot nordvest dreier vestre sti (ved å tolke steinmarkering og
terrenget) i en retning som nå stenges av høy steinoppbyggning
for den kjerreveien som krysser turstien (nevnt i pkt.IV.3).
Stien må da grunnet terrenget ha kommet opp omtrent der
kjerreveien og turstien nå krysses.
Dette innebærer at vestre sti har gått bratt ned fra turstien
ved SO til lavere lende, og i bue bratt opp igjen til turstien
nær nevnte kryss. For vanlig bruk synes vestre sti da helt
unyttig: Uavhengig av om turstien var der, må det til alle tider
ha vært meget lettere å gå direkte mellom endepunktene for
vestre sti: SO og krysset.
Sett ovenfra: Nedover fra SO synes nevnte felles del av østre og
vestre sti, samt ca. 30 m videre nedover vestre sti, å være
brukt litt i nåtid som snarvei ned lien. Deretter synes dette
svake "nåtidstråkket" å ta av nedover til venstre
(rett syd), mens vestre sti fortsetter (ikke synlig nå) rett ned
til stiens nevnte steinoppbygde del som dreier vestover.
Forløpet av vestre sti og stienes felles forbindelse med SO gir
grunnlag for å tenke seg et seremonielt opplegg, hvor også
fjellhyllen kan være trukket inn. Disse stiene (særlig vestre)
kan derfor ha viktige roller i valget mellom bre- og
gravalternativet for SO.
Fjellhyllen kan ha bidratt til valg av sted for SO, slik at en
fikk et område for monumental gravplass og seremonisted for
større publikum. For å finne egnet plass nær fjellhyllen var
det bare å gå rett oppover til Kalkheias øvre platå. Rett
nord, 40 m ovenfor, er SO's fjellknaus. Jeg har ikke på Kalkheia
funnet noe annet like bra sted som den, når i tillegg til
høyden og utsynet også plass for folk vurderes. Slik sett:
Fjellknausen kan ha "vist til" fjellhyllen.
Fra fjellhyllen er lien videre nedover mot bilvei og Nedre
Jægersbergvann i et nokså bredt område preget av skogsterreng
med små fjellknauser. I lien går velbrukte stier, dels
horisontalt (øst-vest) og dels mellom turstien og bilveien. Et
stykke unna møtes skogslien både mot øst og vest av fjell med
til dels nokså markerte formasjoner, bl.a. mot øst en heller
på noen meters lengde.
Seremoniområde sørvest for SO?
Hvis to steiner som nevnes i det følgende kan godkjennes som
mulig steinsete, kan kanskje også en ujevn slette tett sør for
den steinoppbygde delen av vestre sti være del av sermoniområde
sør for og nedenfor SO. Den omtrent 30 meter lange og brede
sletten avgrenses mot nord av den steinoppbygde vestre stien og
lien nord for denne. Mot sydøst går sletten over i li nedover,
og mot syd og vest avgrenses den av noen meters skråninger
oppover.
Nær slettens sørkant krysser en sti som omtales nærmere i
begynnelsen av følgende pkt. IV.6. Stien fortsetter mot vest opp
en ca. 10 meter lang bakke i "hjørnet" mellom de
nevnte sør- og vestskråningene. Ved toppen av bakken ligger
tett ved stien to nokså firkantede, avlange og litt ujevne
steiner som sammen likner på et ca. 2 meter bredt og 80 cm dypt
sete (dybden helt lik i hele setets lengde). Setet er vendt slik
at en derfra kan se inn over sletten og i retning av vestre og
østre sti, SO og fjellhyllen. Med sletten (sammen med SO m.v.)
som område for seremonier ville slikt sete gi høvelig
plassering for storfolk, øverst mellom de "tribunene"
for tilskuere som de nevnte skråningene da kunne være. Når det
gjelder sikt mot SO m.v. kan en tenke seg at et slikt område har
vært holdt skogfritt.
Et par hundre meter østenfor og litt lavere, tett ved den stien
som krysser sletten, er det steiner som synes kommet fra fjell
like ved og som har liknende form som "setesteinene" og
stein A i SO. Kan setesteinene og SO's stein A+B være hentet
derfra? (I setesteinenes nærmeste omgivelser sees ingen andre
slike steiner, og flyttsteiner har vel mer slitte kanter?).
IV.6. Rasteplasser.
Den stien som krysser slette (nevnt i forbindelse med
"seremoniområde") går i retning øst-vest i området
nedenfor turstien. Østover heller den nedover og kommer inn på
den stien som går opp fra Stemmen (nevnt i innledningen om vei
til SO). I SO-området passerer den ca. 25 m sør for
steinoppbyggingen av den vestre gjengrodde stien, og kommer ca.
50 m lenger vest inn på kjerreveien mot Blåmannsskotet (jfr.
sist i pkt. IV.3). Stien møter med dette kjerreveien ca. 60 m
nedenfor krysset mellom kjerreveien og turstien, og kan derfor
lett nås fra turstien.
Ca. 80 m lenger nedover kjerreveien (altså ca. 140 m fra
turstien) tar det sti av til mot vest, først usynlig over
svaberg. (Kjennetegn: Svabergene er der kjerreveien slutter å ha
markert oppbygging. Like før svabergene står en tett liten
samling av einer nesten ut i kjerreveien fra vest, og bak einerne
to furutrær nokså tett sammen.)
Ca. 70 m nordvestover går denne sistnevnte stien over en rasteplass
på et sørhellende fjellparti. Der er fjellflaten preget av
parallelle (sikkert naturlige geologiske) sprekkdannelser både i
nord-sørlig og i øst-vestlig retning. Dette danner et mønster
med mange firkanter av ulik størrelse.
I sørøstre del av denne fjellflaten er det en ca. 1 meter bred
fjelltunge ned mot syd, med horisontale sprekker på tvers i
varierende avstand. Slike meterlange tversgående sprekker
fortsetter 3-4 meter på og ovenfor ovenfor fjelltungen. Tett
ovenfor dette sprekkfeltet står en en 1,6 m høy, pent avrundet
stein. Den kan minne om et monument, med flat underside mot
fjellet, er 1,5 m bred øst-vest og 80 cm tykk nord-syd, og
smalner oppover.
En flyttstein står 2,6 m sør for, og en annen flyttstein 6 m
nord for "monumentsteinen". Disse flyttsteinene har
ordinær avrundet form, med dimensjon (høyde angitt sist)
70x80x45 og 120x100x80 cm. Sammen med monumentsteinen står de
på rekke med retning en tanke østenfor syd, mens nevnte
sprekkfelt sør for monumentsteinen har retning en tanke
vestenfor syd. Søndre flyttstein går derved så vidt klar av
sprekkfeltet.
Øst for monumentsteinen er det en lav sittestein med konkav
øvre flate som ellers har form som en avrundet rettvinklet
trekant, med sitt "rettvinklede" avrundede hjørne vel
1 m fra monumentsteinen.
"Katetene" er ca. 1,3 m lange, og
"hypotenusen" er noe konvekst avrundet. Den
"konkave" trekantsteinen gir et spesielt synsinntrykk.
Bruken som nåtids rasteplass markeres av bålsteder tett opp til
monumentsteinens nord- og sydside.
Monumentsteinen hadde neppe kommet i oppreist stilling uten hjelp
fra folk. Også nåtidsmennesker kan ha reist den opp, men neppe
fraktet den - og slett ikke sittesteinen - dit de står. Kan det
spesielle mønsteret i fjellets naturlige sprekkdannelser ha
inspirert oldtidsfolk til slik plassering av steinene?
Funnet på denne rasteplassen fikk meg til å se på en annen
rasteplass, også med bålsted, på en liten høyde ca. 30 m vest
for SO og 10 m nord for turstien. Som vanlig i området er det
noen flyttsteiner også der. To av dem er egnet som
"sittesteiner". En av dem er støttet opp av en mindre
stein som holder øvre flate horisontalt. På øvre flate er det
- som naturlige geologiske dannelser - flere opphøyde parallelle
linjer og en skrå linje som krysser et par av dem. Kan også
dette ha fått oldtidsfolk til å plassere stein på
"utvalgt" sted (som nåtids rasteplasser gjerne er)?
IV.7. Militære anlegg.
Her nevnes anlegg i det aktuelle området, slik at murer som ikke
kan ha med oldtid å gjøre, kan holdes utenfor spørsmål
knyttet til SO.
I ca. 20-30 meters avstand fra SO er det i nordøst, like nord
for turstien, rester av en tykk og noen meter lang mur. I
tilsvarende avstand sørøst for SO (noe nedenfor turstien) er
det en liknende mur. Det må være den sistnevnte muren som
omtales på s. 11 i den lærerguiden som er nevnt i pkt.I. I
lærerguiden opplyses at Forsvaret i 1890-årene anla en
skytebane med målområde i Kalkheia, og at murrester i Kalkheia
på sydsiden av turstien antakelig er rester etter denne banen.
Det er vel da rimelig å tro at det samme gjelder den liknende
muren nordenfor?
Muren på fjellhyllen sør for SO kan jeg som nevnt i pkt. IV.5
ikke se noen militær hensikt med, men andres vurdering er
ønskelig. Det gjelder også muligheten for at Forsvaret kan ha
flyttet stein D og sprengt av en bit av denne er nevnt i pkt.
III.2 - byttehypotesen.
En (moderne) skytestilling er nevnt i pkt. IV.4, 2. avsnitt. Det
er en rekke slike skytestillinger, dels sprengt ned i fjell, på
en brink som går vestover fra litt syd for
"seremoniområde" nevnt i pkt. IV.5.
V. KOMMENTARER
Her gjentas først i strekpunkter forhold som mer eller mindre
taler for at SO er laget av mennesker:
- Likhet med storsteinsgraver i Danmark (felles kulturområde).
- Antatt nærhet til høvdingsete.
- SO'plassering på utsiktspunkt på Kalkheia, rett nord for
Odderøya.
- Dekksteinens undersides tilpasning til fjellknausens form.
- Bæresteinenes tilpasning til dekksteinens underside og
fjellknausen.
- Dekksteinen og A+B av spesiell størrelse og form.
- "Byttehypotese" om opprinnelig mer symmetrisk SO
(pkt.III.2).
- Nær SO halvkoppformede groper og kanskje skålgroper (en med
spesiell plassering).
- Fjellhylle rett sør for SO, med mur av usikker opprinnelse.
- Gamle stier, til dels spesielt bygd opp, med tilknytning til
SO, fjellhyllen og antatt "seremoniområde" nedenfor.
- Steinsete i "seremoniområdet".
- Spesielle steiner på rasteplasser.
Om gropene nær SO skulle være naturens verk, og da ikke direkte
taler for at SO er laget av mennesker, kan de likevel sammen med
bl.a. fjellhyllen ha påvirket valg av sted for SO.
Mulighetene for å samle tilskuere/deltakere i områdene omkring
bidrar til den tanken at SO er et monument, og området kanskje
et kultsted.
SO kan da som Knebel-dyssen være en grav, med bæresteiner som
avgrenser et kammer.
Jeg mener at det som er nevnt i det foregående gir god støtte
for at SO er laget av mennesker, men føler behov for dertil å
vurdere detaljene i SO i en sannsynlighetsberegning.
VI. SANNSYNLIGHETSBEREGNING FOR
"BREALTERNATIVET".
Problemstillingen er hvorvidt SO er dannet ved bresmelting eller
laget av mennesker, "brealternativet"
eller "gravalternativet". Uansett
alternativ er utgangspunktet at steinene i SO er flyttsteiner.
Jeg er usikker på om det også gjelder stein A+B med dens
"uslipte" kanter, men antar at det betyr lite for
vurderingen av sannsynligheter.
(Som nevnt i forbindelse med "steinsetet" er det - vel
200 meter fra SO, og lavere ned - steinblokker som likner A+B og
"setesteinene.)
Med usikkerhet om hvorvidt det som er nevnt foran er nok til å
overbevise om gravalternativet, gjøres her et forsøk på i
stedet å beregne hvor sannsynlig konkurrenten brealternativet
er. Svekkes ett av disse alternativene, styrkes det andre.
Det trengs hjelp fra steinene, tilpasningene mellom disse i SO og
i deres forhold til fjellknausen under, og gjerne fra forhold i
omgivelsene. Jeg har også følt behov for et språk som kan
uttrykke sannsynligheter. Hvordan skal en kunne vektlegge og
sammenholde det steinene viser?
En kan velge mellom å uttrykke sannsynlighetsgrader med ord
eller å forsøke med tall. For tallberegning bør en ha
grunnmateriale som kan måles eller telles. Dette mangler her. Vi
er henvist til skjønn, men det er en også ved
vanlig språklig vurdering.
Grunnlaget for å komme i nærheten av riktige sannsynlighetstall
er ytterst svakt. Det kan synes henimot like meningsløst som å
måle meter mot liter. Med slett grunnlag kan en regne seg frem
til å være eldre enn far sin. Likevel: Hvis en i denne
sammenhengen ikke ser tall som noe eksakt, men bare som en form
for språk, er da vanlig språklig gradering av sannsynlighet
mindre farlig?
Vi behøver ikke å regne oss frem til noe i nærheten av det
riktige slutt-tallet hvis beregningen gir så stort utslag at det
blir nok prutningsmonn til å oppveie dårlig skjønn.
For å motvirke faren for at dårlig skjønn gir urimelig dårlig
resultat for brealternativet, kan innen rimelighets grenser
velges "brevennlige" tall. Med "brevennlige"
valg av tall menes her at en i stedet for å velge tall en finner
mest rimelige, velger tall nær grensen av det en finner rimelig i
favør av brealternativet. Går en langt utenfor en slik
rimelighetsgrense, kan gravalternativet bli sjanseløst.
Ord kan gi uttrykk for mange kvaliteter som ikke kan beskrives
med tall, men ord er langt fattigere enn tall når det gjelder å
angi grader av sannsynlighet. Ord er også i noen sammenhenger
mer uoversiktelige enn tall hvis mange enkeltvurderinger skal
kombineres. Ord kan ikke som tall multipliseres. Med samling av
en del enkeltelementer med ulik "sannsynlighet" kan det
da være vanskelig å ta rimelig hensyn til hver av dem. En
unngår lettere at enkeltelementer glemmes eller undervurderes
når de inngår i tall som bevares i regnestykket.
Å bruke tall i den her aktuelle sammenhengen har videre den
fordelen at de som tar avstand fra mine valg av tall, kan prøve
regnestykket med egne tall og problemstillinger.
Som nevnt må tallene her ikke sees som noe eksakt. De skal
antyde størrelsesordener, som en form for språk. De må tolkes
med tilsvarende kritikk. Det gjelder enda mer hvis de
multipliseres, som i det følgende. Da vil feilene multipliseres,
men også det eventuelt brukbare skjønn følger med i
multiplikasjonen.
Sagt kort: I et problemfelt som dette kan enkeltledd bli vurdert
mer nyansert med tall enn med ord, og bedre bli tillagt den vekt
de bør ha ved samlet vurdering, men det bør (som ved
bruk av ord!) tas forholdsregler mot usikkerhet knyttet
til skjønn.
Sannsynlighet blir i det følgende angitt ved å sette alt i
brøk. Det ligger i sakens natur at det raskt blir nevneren som
overtar, og om en da kan få 1 som teller, fås grei oversikt.
Settes sannsynligheten til 1:1, betyr det antatt sannsynlighet
for at det spørsmålet angir, er skjedd ved bresmelting
omtrent en gang i angitt område.
Settes den til 1:2, 1:5, 1:10, 1:100 osv. betyr det henholdsvis
halv, femtedels, tiendedels, hundredels osv., eller 50%, 20%, 10%
og 1% osv. sannsynlighet for det samme.
(Om en velger at hendelsen antas skjedd 2 eller flere ganger
(steder) i samme område, kan det angis med henholdsvis 2:1, 3:1
osv.)
Det er altså brealternativet som skal prøves. Utgangspunktet er
de opplysningene som er gitt foran. Det minnes om at hver
flyttstein har sin egen historie. De kan være kommet langveis
fra, fra ulike steder og til ulike tider.
Blant de spørsmålene som melder seg er disse:
Hvor mange frittliggende steiner er det i Norge
av liknende størrelse og form som dekksteinene i Knebel-dyssen
og i SO?
Som hjelp til tanker om dette nevnes:
Forsidebildet til nr.21/2000 av Tidsskrift for Den norske
lægeforening viser en stor flyttstein, presentert som en "merkestein",
- som symbolsk innledning til en artikkelserie om
"merkesteiner" (store personligheter) i norsk medisins
historie. Dr. Øivind Larsen (som har skaffet en rekke
interessante forsidebilder til nevnte tidsskift) kommenterer
nevnte bilde bl.a. med følgende:
"Et sted i Valdres, i et kronglete skogsterreng der jeg ofte
og gjerne ferdes, ligger det mye stein. Store og små og mange
som er nokså like å se på. Det er en av dem som skiller seg
ut, som virkelig kan være til hjelp når tåke og høstmørke
senker seg over skogen og selv lommekjente kan trenge et
holdepunkt for å finne hjem. Det er en stein på flere tonn. Den
er staselig. ....."
I følge beskrivelsen har den også glinsende materialer og
fargerikt lavdekke. Den er etter bildet omtrent like stor som
dekksteinen i SO, har flat underside, og hviler på 3-4 steiner
som er meget mindre enn bæresteinene i SO. En haug med liknende
steiner ligger oppå dekksteinen. Alle disse steinene (også den
store) er sikkert flyttsteiner.
Dekksteinen i SO mangler Valdres-steinens glans og farger, og er
ikke så velformet. Det kan like vel være lov å kalle også den
en merkestein, noe ut over det vanlige, med nokså flat underside
løftet opp horisontalt av andre steiner, og en flat loddrett
vestside. Vi kan spørre oss hvor ofte en på tur i skog og mark
ser slike frittstående merkesteiner.
Også andre sammenlikningsgrunnlag kan velges. Turistforeningens
varder har sin karakter, også om en ser bort fra at de har
malingsflekk. Disse steinoppstillingene er enkle. Likevel kan
spørres: Hvor ofte ser vi utenfor allfarvei og rasområder
steiner som står slik at de lett forveksles med selv så enkle
varder?
Jeg ber om at slike tanker om "merkesteiner" og enkle
varder has i minne ved de følgende spørsmålene.
Jeg har valgt en ulogisk rekkefølge for spørsmålene ved å
begynne med dekksteinen, selv om den må være kommet etter
bæresteinene. Jeg har følt det lettere å formulere spørsmål
da. Som vedlegg følger opplegg til utregning som begynner med
bæresteinene, for dem som heller vil prøve det.
Spørsmål 1.
Hvor stor sannsynlighet er det for at en stein av liknende form
og størrelse som dekksteinen i Knebel-dyssen og SO, ført med
isen, har landet horisontalt ett eller annet sted i Norge
på for en "SO" egnet grunn og med sin underflate på
en bærestein som
1a) er like spesiell som stein A+B (gjerne i helt annen form),
1b) er like tilpasset dekksteinens underflate som stein A+B,
1c) også er like tilpasset bakke eller fjell som stein A+B.
Til spørsmål 1a: Geolog Frigstad skrev i Agder naturmuseums
årbok 1994/95, s.45, om kjempesteinen i Baneheia med stor stein
oppå: "Kjempesteinen, med en flyttblokk oppå en annen, er
en stor sjeldenhet." Dette gjelder to store steiner som, i
motsetning til dekksteinen og stein A+B i SO, ikke er spesielle
når det gjelder form og tilpasning til hverandre. Å oppfylle
vilkårene i spørsmål 1a ved bresmelting ville være en meget
større slump enn den store sjeldenheten i Baneheia. Det kan
legges ulikt innhold i begrepet sjeldenhet. I publikasjonen
"Torridal sorenskriveri" (fellesbind for Tveit -
Randesund - Oddernes - Vennesla - Øvrebø - Hægeland -
Greipstad - Søgne, utgitt av en boknemnd 1957), skriver Daniel
Danielsen i en artikkel om geologi bl.a. følgende om
flyttblokker: "Ikkje sjeldan ligg ein stor blokk oppå
fleire mindre,..." Hans to eksempler er den kjempesteinen
med flyttblokk oppå som Frigstad nevner, samt SO.
l spørsmål 1a tviler jeg på at det er skjedd så ofte som ca.
100 ganger/steder i landet, men jeg velger 1000, - i brøk 1000:1.
Dette må være ytterst brevennlig. Det svarer til i gjennomsnitt
ett tilfelle på hvert område i landet med areal litt mindre enn
Kristiansand kommunes, da Norges areal er 1173 ganger større enn
Kristiansands.
Så til spørsmål 1b. Brevennlig velger jeg 1:10. For spørsmål
1a og 1b samlet gir dette sannsynlighet 100:1.
For spørsmål 1c setter jeg for å imøtekomme brealternativet
igjen 1:10, og får da 10:1 som samlet
sannsynlighet for 1a, 1b og 1c, - altså at det sannsynligvis kan
ha skjedd omtrent 10 ganger (steder) i Norge.
Så kommer tilsvarende de spørsmål for de andre bæresteinene.
Her gjelder det to steiner: C samt en av byttehypotesens
"konkurrenter" om opprinnelig å ha vært på plass: D
eller E.
Det antas uvesentlig for regnestykket hvilken av bæresteinene en
nå velger først.
Jeg begynner med C. Vi får da
spørsmål 2: Hva er sannsynligheten for at en "stein
C" skal oppfylle følgende vilkår:
Den skal passe til samme dekksteins nedre kant
samt til bakke eller fjellgrunn, samt bidra til å holde
dekksteinens underside så horisontal som i SO.
Sannsynligheten reduseres med dette enormt, fra hele Norges areal
til små deler av den samme dekksteinens underside (men fortsatt
hvor som helst i landet!). Videre må stein C komme på et sted
under dekksteinens kant som passer for i samspill med A+B å
holde dekksteinens underside horisontal.
Jeg mener også her å være særdeles velvillig overfor
brealter- nativet ved å velge sannsynlighet 1:100. Sammenholdt
med sannsynlighet 10:1 for spørsmål 1a, 1b og 1c blir samlet
sannsynlighet 1:10.
Spørsmål 3: Hva er sannsynligheten for at den tredje
opprinnelige steinen - som etter byttehypotesen har vært D eller
E - skal oppfylle tilsvarende vilkår som i spørsmål 2 under
samme dekkstein som A+B og C? Med velvilje for brealternativet
ser vi her bort fra at stein D byr på store problemer, og tenker
oss at det er stein E det gjelder. Etter at A+B og C har fått
sine plasser, er det en enda mer begrenset del av dekksteinens
underkant den tredje steinen må finne sin plass under for å
delta i nevnte samspill. Sannsynligheten må bli klart mindre enn
i spørsmål 2. Jeg velger 1:200.
Sammenholdt med sannsynlighet 1:10 etter spørsmålene foran blir
samlet sannsynlighet 1:2000, altså ørliten.
Svarende til reservasjonene foran angående denne tall-leken kan
dette tallet ikke tas som noe eksakt. Poenget er å være på den
brevennlige siden. Med etter mitt skjønn meget brevennlige valg
av tall blir sannsynligheten for brealternativet mindre enn
1:2000.
I sannsynlighetsberegning er det viktig å tenke på om andre
forhold enn dem som er tatt i betraktning kan ha påvirket det
som undersøkes. I dette tilfellet har jeg ikke funnet annet å
nevne enn at det kan spørres om noe har bidratt til spesiell
plassering av steinene i SO, slik at plasseringene ikke er ren
slump.
Hvis steinene og/eller fjellknausen har krumme eller kantede
flater som kan fange, er det kanskje en tendens til at de også
møtes. Den tendensen mener jeg i så fall er minimal i forhold
til steinenes bevegelser med isen over store områder, og langt
innenfor mitt "prutningsmonn" i brevennlige tallvalg.
Flatene i SO og på knausen er dertil ikke slik formet at de i
vesentlig grad "fanger".
Enkelte vil kanskje innvende at ut fra det faktum at SO står
der, må sannsynligheten være meget større enn 1:2000.
Slikt argument holder ikke hvis det er reelle alternativer. Her
er SO laget av mennesker et klart alternativ.
Dette alternativet har også sitt faktum: Steinalderfolk innen
vår fellesnordiske kulturkrets laget SO-liknende
steinoppstillinger.
Hva taler mot at de også her i landet kan ha
gjort dette? Skulle vi heller vente å finne
flere slike SO'er også i Norge, når slikt finnes i beslektet
kulturkrets, og når noe mindre dysser av i prinsipp samme art er
funnet også i Norge?
Som nevnt innledningsvis, er det i området ved Gimleveien og
nær Oddernes kirke gjort en del funn fra yngre steinalder og
tidligere. Med to lakserike elver i nærheten i tillegg til
jordbruksmuligheter er det rimelig å se området som et sted med
bosetting nok til også i steinalderen å ha hatt høvdinger med
ressurser.
Kravet til brealternativet er mer enn å skulle kunne lage en SO-
liknende steinoppstilling. Står denne nær stormannssete med
makt, ressurser og kulturgrunnlag til å lage dysse, bør
konkurransen med gravalternativet relateres til denne geografiske
begrensningen, jfr. sannsynlighetsberegningens utgangspunkt:
Det ble der innledningsvis regnet med Norges
fastlandsareal. Ved plasseringen av første stein ble
sannsynlighetsgraden for rett plassering av de andre steinene
enormt begrenset (jfr. spørsmål 2), men fortsatt ikke geografisk
plassert i landet. Det var med denne romslige geografiske
forutsetningen at sannsynlighetsgraden ble 1:2000.(Å starte med
areal som f.eks. Oddernes ville vært enda vanskeligere.)
Med dette utgangspunktet bør brealternativet konkurrere i
Oddernes,
og avgrenset til område innen rimelig gangavstand fra sted der
høvdingsete kan ha ligget, hvis det regnes med at gravsted for
høvdingætten ikke lå langt unna. Historiske opplysninger og
funn gir som nevnt støtte for at Oddernes kunne ligge innen
"dysse-kulturens" område. I området nær Oddernes
kirke - Gimleveien kan det i steinalder ha bodd storfolk, når
høvdinger i historisk tid antas å ha bodd der. Oddernes kirke
kan, som andre gamle kirker, være lagt nær slikt allerede da
gammelt senter. Det bør vel tilsi at brealternativet bør
konkurrere med dette som det aktuelle alterntivet.
Gravsted/monument for høvdingætt har i yngre steinalder
antakelig ligget på høyde rimelig nær bostedet. Nær
Gimleveien/Oddernes kirke er Kalkheia den mest markerte høyden.
Jeg går ikke inn på om det bør dreie seg om et område på mer
eller mindre enn en kvadratkilometer. Hvis en regner med det
tidoble, vil det innebære at nevneren 2000 i
sannsynlighetsbrøken bør multipliseres med tiendedelen av
323.759, som er kvadratkilometertallet for Norges landareal.
Kanskje burde telleren multipliseres med antatt antall aktuelle
høvdingseter i landet. Uansett blir sannsynligheten minimal.
Dette er ikke ment som mer enn antydning av størrelsesorden.
Jeg aner ikke om antall sifre i sannsynlighetsbrøkens nevner er
i nærhet det rimelige, men er sikker på at nevneren
bør ha mer enn helt få sifre. Det er ikke tallet, men
tendensen som bør telle. Tendensen er at sannsynligheten for
brealternativet har nærmet seg null, og enda er konkurransen
ikke avsluttet:
Sti viser sammenheng mellom SO og fjellhyllen, selv om det
kanskje skyldes muren. Den ser jeg ikke noe formål med i vår
tid, og har derfor tenkt på seremoniell bruk som en mulighet.
Også uavhengig av muren ser jeg det rimelig å anta at
fjellhyllen kan ha bidratt til valg av sted for SO.
Med fjellhyllen som utgangspunkt ville fjellknausen rett ovenfor
og rett nordenfor være uten konkurrenter i valg av sted for SO.
I den grad slike tanker aksepteres kan det åpne
for en ytterligere mangesifret økning i sannsynlighetsbrøkens
nevner, med plasseringen bestemt ikke bare ned til under en
kvadratkilometer, men ned mot meternivå sett i forhold til
knausens ujevnheter.
Jeg føler ikke behov for dette meternivået som grunnlag. Selv
uten den etter mitt skjønn riktige geografiske avgrensingen til
Oddernes, eller til norske høvdingseter, angir
sannsynlighetsberegningen med mine valg av tall brealternativet
som helt usannsynlig.
Min konklusjon er at SO er laget av mennesker i samme kulturkrets
som dem som i yngre steinalder laget de danske dyssene.
VII. KULTURELL SAMMENHENG.
I pkt. III.1 har jeg sitert opplysninger om traktbegerkulturen.
Her kommer litt til bl.a. om denne kulturkretsen, hvor dysser ble
laget. Jeg håper at jeg treffer noenlunde riktig med følgende
opplysninger fra historiebøker:
I Cappelens forlags Norges Historie (1976), bind 1, s.63, er på
kart avmerket funnsteder i Sør-Norge for den forannevnte
traktbegerkulturen, som særlig er knyttet til Danmark og
Sør-Sverige. De fleste funnene i Sør-Norge er avmerket i
oslofjord- området og på Jæren, men et par funnsteder er
avmerket litt inn fra kysten i området mellom Arendal og
Kristiansand.
I samme bind 1, s.66, angis på grunnlag av botaniske
undersøkelser:
"Fehold var muligens innført i Kristiansand-området like
tidlig som ved Oslofjorden, ...". (Traktbegerfolkene
innførte jordbruk.)
I Aschehougs Norges Historie, bind 1, s.60, står:
"Traktbegerkulturen har navn etter noen særegne bukede
leirkar med traktformet hals. Den tilpasset seg omgivelsene på
en variert måte, og utviklet seg over et stort område lengst
nord i Europa - fra Polen i øst til Nederland i vest, i Danmark
og sør på den skandinaviske halvøya."
(Leirkar med form som har gitt denne kulturen navn, er det funnet
lite av i Norge, men det er andre kjennetegn.)
Følgende fra samme bind, s.61, angir at storsteingraver kan sees
også i større sammenheng:
"De sørskandinaviske megalittgravene hører hjemme i en
vesteuropeisk tankeverden som også var ansvarlig for andre typer
byggverk - mektige steinringer som Stonehenge i Sør-England og
kilometerlange kolonner av mannshøye steiner som i Carnac i
Bretagne. Slike monumentale anlegg ble reist langs hele
atlanterhavskysten og i det vestlige middelhavsområdet gjennom
flere tusen år. De er kjent fra Mellom-Sverige i nordøst og fra
Shetland i nordvest til Malta i sør.
Megalittmonumentene forteller ikke nødvendigvis om et sosialt og
kulturelt fellesskap innen dette enorme området. Det gir heller
antydninger om at tanker og ideer vandret og at samfunn av
mennesker også den gang hadde kontakt over store avstander. Mot
slik bakgrunn, med traktbegerkultur og megalittgraver, må vi se
etableringen av det første jordbruket i det østnorske området
noen århundre etter 4000 f.Kr."
Den kulturelle sammenhengen modifiseres litt også i Cappelens
Norges Historie, bind 1 (1976), s.65, hvor det nevnes ulikheter i
forhold til Danmark, men likevel "... en kultur og livsform
som på mange måter minner om traktbegerfolkets, og de må ha
stått i forbindelse med menneskene i Sør-Sverige og
Danmark."
Om det kultiske gjengis fra Aschehougs Norges Historie, bd.1,
s.62:
"Bak den store arbeidsinnsatsen som det krevde å føre opp
slike gravminner, med de offerseremonier og fester som vi bare
kan ane i forbindelse med dem, må ha ligget et system av
forestillinger og vurderinger. Gjennom rituelle handlinger og på
andre måter søkte folk å holde ved like en bestemt sosial
orden.
Også oslofjordområdet var i det 4. årtusen f.Kr. omfattet av
traktbegerkulturens og megalittgravenes sosiale forutsetninger og
religiøse forestillinger. Kanskje vitner disse gravminnene om at
kultus knyttet til de døde og dyrkelsen av forfedrene spilte en
stor rolle blant de første menneskene som drev jordbruk
her."
VIII. VIDERE UTREDNING.
I tillegg til videre kontakt med fylkesarkeologen og konservator
Frigstad kunne det være ønskelig med opplysninger fra noen med
kjennskap til Forsvarets tidligere virksomheter i
Kalkheiområdet, og fra andre med kunnskap om Kalkheia.
Jeg viser til tanker i pkt. III.2 om brudd og sprengning av stein
A+B og D, og eventuell flytting av stein D og E. Det ville det
være av interesse å få bragt på det rene om Forsvaret kan ha
utført noe av dette (for å få bedre passasje på turstien).
Også andre opplysninger eller vurderinger kan ha interesse. Det
gjelder f.eks. muren på fjellhylle sør for SO (omtalt i pkt.
IV.5).
De to murene ca. 20-30 m henholdsvis nordøst og sørøst for SO,
angitt i pkt. IV.7, antas å ha vært deler av militært
skytebaneanlegg, men det kunne være betryggende å få det
bekreftet.
Uansett hva som måtte fremkomme av opplysninger fra ulike
hold er første hovedspørsmål hvorvidt SO etter arkeologisk
vurdering er storsteinsgrav/monument, svarende til danske dysser,
og fra samme tidsalder.
I så fall kommer som tilleggsspørsmål (med henblikk på
symmetri) hvorvidt den frittliggende stein E nær SO har vært en
nordøstlig bærestein for dekksteinen, senere erstattet av stein
D.
Neste hovedspørsmål er: Stammer funnene i området sør og
sørvest for SO (gjengrodde stier, fjellhyllen med mur,
"steinsete" samt funn på rasteplasser) fra menneskers
aktiviteter i gammel tid?
Tilleggsspørsmål her er hva som kan sies om slike aktiviteter,
med tidfesting, og om sammenheng mellom disse funnene og SO.
Til slutt: Bør SO bringes tilbake til sin antatt opprinnelige
form
(ved å sette inn stein E som østre bærestein, symmetrisk med
stein C, og fjerne stein D)?
Per Sodeland
Vedlegg: 1
ALTERNATIV TIL SANNSYNLIGHETSBEREGNING I PKT. VI.
Sannsynlighetsberegningen i pkt. VI begynte med spørsmål
knyttet til de mest sentrale elementene i SO: Dekksteinen og
stein A+B. Noen vil kanskje finne det mer naturlig å begynne med
bæresteinene, som ved brealternativet må ha vært på plass
før dekksteinen.
Slik problemstilling har etter mitt syn ikke noe for seg. Det
dreier seg om sannsynlighet for at steinflater som passer møtes.
For utregningen er spørsmålenes rekkefølge (faktorenes orden)
likegyldig, men spørsmålsstillingene blir mer kompliserte hvis
ikke dekksteinen er med i første spørsmål.
Her stilles spørsmålene i rekkefølge motsatt av i pkt. VI.
Spørsmålene er som følge av dette formulert annerledes, og
vinklingen blir en litt annen.
Spørsmål a (jfr. tidligere spørsmål 3) gjelder
sannsynligheten for at en stein D eller E skal passe like godt
som i SO til en ujevn fjellknaus hvor som helst i landet, og
dertil ligge klar med en flate til - med passe høyde til å
være med på å danne et kammer -
å "ta imot" og være tilpasset en dekkstein (som ennå
ikke er kommet) med nøyaktighetsgrad som beskrevet i pkt. III.2.
Spørsmål b (jfr. tidligere spørsmål 2) gjelder stein C.
Stedsvalget er nå begrenset til det stedet i landet hvor en
stein D eller E ligger klar. Stein C skal passe til å ta imot
dekksteinen med nøyaktighetsgrad som beskrevet i pkt. III.2, og
være plassert slik at den sammen med stein D eller E bidrar til
(forutsatt også en tredje bærestein) å kunne holde
dekksteinens underside horisontalt.
Spørsmål c (jfr. tidligere spørsmål 1a, 1b og 1c) gjelder
sannsynligheten for at stein A+B , også her med vilkår som
nevnt i spørsmål a og b, skal være tilpasset dekksteinen og de
andre bæresteinene med nøyaktighetsgrad som beskrevet i pkt.
III.2. Plasseringen av stein A+B vil derved i høy grad være
bestemt av de andre bæresteinene. (Her er valgt å la stein A+B
kom sist. Det er fritt valg for andre rekkefølger. Resultatet
vil vel bli tilnærmet likt ved noenlunde tilsvarende
spørsmålsstillinger.)
Spørsmål d gjelder en dekkstein som ut fra spørsmål a, b og c
forutsettes å være utstyrt med steder som passer til
bæresteinene med deres innbyrdes plassering og tilpassede
"møtesteder".
Det som gjenstår er dekksteinens plassering. Som flyttstein
skulle den i likhet med bæresteinene (kanskje unntatt A+B) komme
med breen fra ukjente og antakelig forskjellige steder, og
skurende mot sør med isen lande med sine møtesteder på
bæresteinenes, med nøyaktighetsgrad som nevnt.
Det inviteres til å velge tall (jfr. pkt. VI) for spørsmålene
i sannsynlighetsbrøkene 1:a, 1:b, 1:c og 1:d.
Utregning av samlet sannsynlighet skjer ved i brøken
1 : (a . b . c . d) å erstatte bokstavene i nevneren med valgte
tall og multiplisere disse. Produktet blir nevner i
sannsynlighetsbrøk med teller 1. Dette gjelder sannsynligheten
beregnet for en SO et sted i Norge (jfr. spørsmål a og b), men
ikke hvor i landet. Som i pkt. VI kan så sannsynligheten
begrenses svarende til der SO står.